Stresul

Compania unor animale de casa va diminua stresul. Aceste persoane pot cauta anumite centre in care se invata tehnici de rezistenta la stres sau se pot relaxa, facand miscare in aer liber (alergari, plimbari, mers pe bicicleta etc.) sau la o sala specializata (aerobic, etc). Cu alte cuvinte, fiecare rezista la stres asa cum i se pare lui mai comod si mai potrivit, dar neaparat sa faca ceva, pentru ca se poate confrunta cu probleme grave, in timp.

Stresul este starea de disconfort care ne incearca atunci cand ne simtim amenintati in vreun fel. Unii dintre noi il defineste ca fiind starea de tensiune, presiunea unor emotii negative (anxietate, furie). Altii cred ca stresul este raspunsul (cresterea numarului de batai ale inimii, tensiune musculara, schimbari emotionale) organismului la aceste stari. Cand suntem foarte ocupati, cand avem foarte multe lucruri de facut in timp scurt, cand apar probleme in familie sau la locul de munca, apare cu siguranta stresul. Unii sunt foarte vulnerabili la stres, pentru ca se tem de esecuri si umilinte, altii se tem de serpi, boli, furtuni sau de zborul cu avionul. O cauza majora a stresului este pierderea cuiva drag. Stresul poate avea efecte negative dar si pozitive. El e o stare normala, incercarea de adaptare cu riscurile, este semnalul de alarma care ne pregateste sa intram in defensiva. Temerile ne obliga sa invatam cum sa ne ferim de lucrurile care ni se par riscante si sa devenim mai creativi, mai performanti. In relatiile interumane stresul duce la agresivitate si lipsa de cooperare. Daca nu incercam sa-l dominam, stresul ne poate aduce probleme serioase. Expunerea la stres in mod repetat duce la boli fizice si psihice

Factorii de stres sunt extrem de variati: de la grija pe care i-o purtam unuia dintre parinti care se afla la spital pana la banalele blocaje in trafic. Fiecare dintre noi ne lovim de cu totul alt fel de factori de stres decat membrii familiei, prietenii sau colegii si depinde de noi cum invatam sa le facem fata. Dar se poate face totusi o clasificare a acestor factori: catastrofele (cutremure, tornade, incendii, inundatii, uragane), schimbarile majore (moartea cuiva drag, divort, pierderea serviciului, inchisoare, boala sau incapacitatea de a-ti purta singur de grija) si de problemele de fiecare zi (certuri, rutina, galagie, oboseala, lipsa banilor etc.)

O persoana stresata are dificultati de concentrare si de memorare, respiratie greoaie, ticuri. Altii isi simt palmele reci, gura uscata, nod in gat sau parca au "fluturi in stomac". Avem toate aceste senzatii pentru ca se activeaza sistemul nervos simpatic si glandele incep sa secrete adrenalina si noradrenalina. Astfel, organismul se pregateste sa reziste acestei "lupte". Conform cercetatorilor, exista trei etape in raspunsul organismului la stres: alarma, rezistenta, oboseala cronica. Prima faza se materializeaza prin disconfort, a doua, prin incercarea organismului de adaptare la factorii de stres si, a treia, atunci cand rezistenta da gres. Atunci cand o persoana se afla in aceasta stare de epuizare este extrem de vulnerabila la boli si au fost chiar cazuri de deces.

Bolile pe care le produce stresul sunt: hipertensiune, dereglari cardiovasculare, arteroscleroza, ingustarea arterelor, astm, probleme ale pielii, depresii nervoase, insomnii, ulcer si creste riscul de aparitie a cancerului. O persoana echilibrata si prietenoasa poate deveni una agresiva, furioasa, instabila emotional si ostila cand se confrunta cu stresul. De regula, sistemul imunitar are o precizie deosebita. El cauta si distruge virusii, bacteriile etc., care ne "invadeaza" organismul. Dar cand persoana este stresata sistemul imunitar are o activitate scazuta, se produce o slabire vizibila. Sistemul imunitar este afectat de stres pe doua cai: 1. cresterea consumului de tigari, alcool, nopti nedormite, mese neregulate si lipsa unor activitati in aer liber si 2. prin schimbari hormonale. Persoanele care au supravietuit unor catastrofe si sufera de stres post-traumatic, rememoreaza iar si iar ceea ce li s-a intamplat, fie in vis fie prin flashback-uri in timpul zilei. Dar cum sa facem fata acestor stari?

Persoanele care par sa faca fata cu succes stresului cred cu tarie ca pot influenta lucrurile, cred in fortele proprii, au o gandire pozitiva, rezista la frustrari si raman optimisti. Ba chiar au o strategie in acest sens: isi schimba propriul comportament pentru a face fata situatiilor. Te poti concentra ca sa rezolvi o anumita problema, pe care o consideri dificila sau poti sa te gandesti ca, in fond, nu e chiar asa de greu s-o rezolvi. Cu alte cuvinte, te poti concentra asupra felului in care privesti tu lucrurile sau asupra lucrului propriu-zis. In ambele situatii vei reusi, daca ai incredere in tine si-ti stapanesti nemultumirile (fata de tine sau cei din jur). Ajutorul care vine din partea familiei sau a prietenilor este foarte important pentru persoanele care sufera de stres.

 

 
[Home] [Produse Calivita] [Plante Medicinale] [Afectiuni-Boli] [Semne Simptome] [Tratamente naturiste] [Regimuri Slabire] [Terapii naturiste] [Calculatoare sanatate]
[Cure Diete Regimurii] [Dictionare] [Frumusete] [Anticonceptionale] [Boli Infectioase] [Sarcina Nasterea] [Analize medicale] [Alimentatia] [Remedii] [Idei Afaceri] [Harta site]
Google
 
COPYRIGHT © 2005 - 2013 Toate drepturile rezervate.